شست و شوی تابلو فرش | تابلو فرش فرشان
مطالب آموزشی 1 سال پیش

راهنمای نگهداری و شست و شوی تابلو‌ فرش در منزل

تابلو فرش از آن دسته از لوازم منزل بشمار می‌آید که قیمت نسبتاً بالای دارد و وجود آن بر روی دیوار برای اهل خانه مهم است. از تابلو فرش برای تزیین منزل مسکونی استفاده می‌کنند. تابلو فرش توسط یک قاب زیبا محافظت می‌شود و در طرح و رنگ‌های مختلف می‌توان آن را تهیه کرد. معمولاً تابلو فرش در ابعاد کوچک بافته می‌شود و قیمت بالای نسبت به فرش ماشینی دارد. به همین دلیل می‌توان به‌عنوان سرمایه‌گذاری آن را در منزل نگهداری کرد. ارزش تابلو فرش روزبه‌روز بیشتر می‌شود و می‌توان آن را هر موقع که نیاز بود فروخت. در این مقاله سعی داریم نحوه شست‌وشوی تابلو فرش در منزل و نحوه نگهداری از تابلو فرش در منزل اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با کمک آن به‌راحتی و با هزینه کم این وسیله را در منزل نگهداری و شستشو دهید.

رعایت چند نکته قبل از شستن تابلو فرش

چیزی که می‌تواند بسیار مهم‌تر از شستن تابلو فرش باشد شرایطی است که قبل از شستن باید رعایت شود. شستن تابلو فرش دستبافت و شست و شوی تابلو فرش ماشینی هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند. ابتدا باید قبل شستن هر فرش مخصوصاً تابلو فرش گردوغبار را از روی فرش گرفت. از اجسام سنگین مانند چوب و زدن محکم بر روی تابلو فرش خودداری کنید. زیرا موجب آسیب جدی به بافت فرش و یا پارگی آن می‌شود. بهترین روش استفاده از جاروبرقی است. شما با چند بار جارو زدن روی تابلو فرش می‌توانید خاک آن را کامل بگیرید.

مرحله بعد جداکردن آن از قاب است. تابلو فرش باید از قاب چوبی، پلاستیکی و یا هر جنس دیگر جدا شود. انتخاب ابزار شستشو نیز بسیار اهمیت دارد. انتخاب روش شستن تابلو فرش برای فرش دستبافت با ماشینی متفاوت است. نباید از فرچه‌های زبر و یا سیمی در شست‌وشوی تابلو فرش استفاده کرد یک فرچه نرم و موی گزینه مناسب‌تری است. در شستن تابلو فرش دستبافت باید از مواد شوینده‌ای که خاصیت اسیدی کمتری دارد استفاده کرد. بهترین مایع برای شستن تابلو فرش شامپو فرش است؛ زیرا در فرمولاسیون این مواد کمتر از مواد اسیدی بکار برده شده است.

مرحله بعد تست رنگ فرش است شستن هر تابلوفرش تفاوت‌های دارد؛ زیرا هر تابلو فرش داری جنس و بافت متفاوتی است؛ بنابراین تست یک قسمت کوچک و یا گوشه‌ای از فرش می‌تواند به شما کمک کند. برای این منظور شما می‌توانید با همان شامپو فرش یک قسمت را شستشو دهید و بعد از آبکشی اطمینان پیدا کنید که آیا تابلو فرش شما رنگ پس می‌دهد یا نه و بعد در ادامه می‌توانید تمام قسمت تابلو فرش را شستشو دهید.

 

تابلو فرش در دکوراسیون منزل

 

نحوه شستشوی تابلو فرش در منزل

باید توجه داشت که بهترین روش برای شستن تابلو فرش کمک‌گرفتن از خدمات قالیشویی است؛ زیرا این مراکز علم و تجربه کافی را دارند که تابلو فرش را با چه روشی شستشو دهند. قیمت شست و شوی تابلو فرش متفاوت است؛ مثلاً قیمت شست و شوی تابلو فرش ابریشم و دستبافت نسبت به تابلو فرش ماشینی خیلی بیشتر است؛ زیرا آنها از حساسیت بیشتری بر‌خوردار هستند و شرایط شستن و نگهداری آنها متفاوت است. شستن تابلو فرش در خانه چند نکته دارد که باید به آن توجه کرد.

ابتدا همان‌طور که گفته شد غبار روی تابلو فرش را با جاروبرقی می‌گیریم و آن را روی سطح صافی پهن می‌کنیم و بعد از گرفتن تست رنگ شروع به شستن می‌کنیم. در هنگام شستن تابلو فرش حتماً باید از کف شامپو فرش استفاده کرد به این صورت که شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و بعد از آن کف شامپو فرش را با یک‌تکه اسفنج بر روی فرش می‌کشیم و بعد از چند بار کشیدن بر روی آن با یک دستمال مرطوب سطح فرش را پاک می‌کنیم و در مقابل نور خورشید خشک می‌کنیم.

یک روش دیگر که برای شستن تابلو فرش در خانه بکار برده می‌شود به این صورت است که شامپو فرش را کاملاً خیس کرده و بعد آن را با شامپوی مناسب و غیر اسیدی با فرچه نرم شستشو می‌دهیم و در ادامه آبکشی می‌کنیم. باید توجه داشت که هنگام شستشوی تابلو فرش از آب سرد استفاده کرد؛ زیرا آب گرم باعث رنگ دادن فرش می‌شود و تمام‌رنگ‌های آن با هم مخلوط می‌شود علاوه بر این آب گرم به بافت و تاروپود تابلو فرش آسیب وارد می‌کند

نکته دیگر در هنگام شستن تابلو فرش در منزل باید رعایت کرد انتخاب مکان مناسب برای پهن کردن تابلو فرش است. سطح صاف که هوا در آنجا جریان دارد بهترین گزینه است. پهن کردن تابلو فرش روی طناب باعث می‌شود رد طناب بر روی فرش بماند و تابلو فرش تا بخورد و یا چروک شود؛ بنابراین وقتی فرش را آبکشی کردید بدون اینکه آب آن را بگیرید بر روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. خشک‌کردن تابلو فرش در مقابل نور شدید آفتاب می‌تواند باعث تار شدن رنگ تابلو شود. پهن کردن تابلو فرش در مقابل گردوغبار و یا آلودگی محیطی نیز مضر هست.

 

نحوه نگهداری از تابلو فرش در منزل

همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد تابلو فرش را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند و حتی آن را بر روی دیوار نصب نمی‌کنند این افراد تابلو فرش را بدون قاب در منزل نگهداری می‌کنند و یا آن را قاب کرده روی دیوار نصب می‌کنند. روش نگهداری از تابلو فرش می‌تواند بسیار مهم باشد و در کیفیت و دوام بیشتر فرش کمک کند؛ بنابراین با کسب اطلاعات مناسب می‌توان این وسیله ارزشمند را در خانه نگهداری کرد.

بهترین مکان برای نگهداری از تابلو روی دیوار است؛ بنابراین هنگام نصب بر روی دیوار توجه داشته باشید با میخ و یا چکش آسیب به آن وارد نشود. مکانی که تابلو فرش نصب می‌شود خیلی اهمیت دارد نور شدید آفتاب، گردوغبار آلوده و یا رطوبت می‌تواند عمر تابلو فرش را کوتاه کند. بیشترین عاملی که باعث بیدخوردگی فرش می‌شود رطوبت است رطوبت حتی ممکن است باعث قارچ و ایجاد میکروب در فرش شود. دورنگه داشتن تابلو فرش از حشرات نیز اهمیت دارد.

در صورت نگهداری تابلو فرش بدون قاب باید آن را تا نکرد و به‌صورت لول در جای مطمئن قرارداد. انتخاب قاب مناسب درعین‌حال که تابلو را زیبا می‌کند می‌تواند از چروک و فرسوده شدن آن جلوگیری کند.

نکته دیگر که برای نگهداری تابلو فرش باید دقت کرد استفاده‌نکردن از اجسام زبر برای گردگیری است دستمال خیس نیز می‌تواند موجب مخلوط شدن رنگ تابلو فرش شود. همچنین تکان‌های زیاد باعث پارگی فرش می‌شود بهترین گزینه همان جاروبرقی است.

در صورت عدم آگاهی از طریقه نگهداری از تابلو فرش در منزل می‌تواند باعث شود صاحب سرمایه دچار زیان و ضرر شود؛ بنابراین قبل از خریداری این وسیله ارزشمند بهتر است مطالعاتی در این زمینه داشته باشید. افرادی که تابلو فرش دستبافت نگهداری می‌کنند باید هرچند وقت یکبار به سراغ آن بروند و از هر نظر چک کنند تا از مناسب بودن مکان نگهداری اطمینان پیدا کنند.

 

تابلو فرش دستبافت

 

سخن آخر

  تابلو فرش در میان خانواده ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از خانواده‌ها آن را خریداری کرده و در محیط خانه نصب می‌کنند و از دیدن آن لذت می‌برند. تابلو فرش از آن دسته لوازمی است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و روزبه‌روز طرف‌داران آن بیشتر می‌شود و از آنجای که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد به‌عنوان کادو به عزیزان و جهیزیه دختران جوان خریداری می‌شود. تابلو فرش دستبافت به دلیل شرایط خاصی که دارد نحوه شست و شو و نگهداری ویژه‌ای نیز دارد. در بافت تابلو فرش از الیافت و نخ طبیعی استفاده شده است این الیافت با رنگ‌های طبیعی مانند روناس رنگ شده است؛ بنابراین در هنگام شستشو نباید از هر مایع و هر روشی برای شستشوی آن استفاده کرد. زیرا ممکن است رنگ پس دهد و با مخلوط شدن رنگ‌ها تابلو فرش از بین برود؛ بنابراین آگاهی از نگهداری تابلو فرش در منزل بسیار مهم است.