alt
مطالب آموزشی 1 سال پیش

فرش مناسب برای هر مرحله از کودک

هنگامی که پدر مادر صاحب فرزند می‌شوند بعد از اگاهی از جنسیت کودک به دنبال خرید لوازم برای اتاق خواب کودک هستند. در انتخاب فرش نوزادی کودک بسیار ذوق دارند و سعی می‌کنند یک فرش زیبا و شاد را تهیه کنند. در این میان باید توجه داشته باشیم، چطور فرش مناسب برای هر مرحله ازسن کودک انتخاب کنیم. انتخاب فرش اتاق کودک با انتخاب فرش‌های دیگر  دارای تفاوتهای زیادی است. اگر خانواده‌ها تمایل به تعویض فرش اتاق کودک در هر رنج سنی را دارند، می‌بایست هر چند سال آن را تعویض کنند. انجام این کار هزینه اضافی در بر خواهد داشت برای این منظور باید چند مسئله را رعایت شود که ما در این مقاله به چند مورد مهم و اساسی اشاره خواهیم کرد. خانواده‌ها می‌توانند با رعایت این اصول خرید موفقی داشته باشند.

فرش نوزادی

در این دوره کودک قادر به راه‌رفتن و حرکت نیست و بیشتر مواقع روی تخت یا بغل والدین است؛ بنابراین تفاوتی ندارد که فرش استفاده شده چه ویژگی داشته باشد البته خانواده‌ها در این زمان انتخاب خود را کرده‌اند و فرش مناسب با دکوراسیون اتاق‌خواب کودک را خریداری کرده‌اند. قبل تولد نوزاد به این فکر شده است که چه فرشی برای اتاق دخترانه و پسرانه مناسب است؟ بنابراین باتوجه‌به جنسیت کودک فرش موردنظر خریداری می‌شود بعد از چند ماه از تولد کودک کم‌کم غلت می‌خورد و چهار دست و ما شروع به حرکت می‌کنند. در این مرحله جنس فرش بسیار اهمیت دارد. نرمی و لطافت فرش باعث می‌شود، آسیبی به‌زانو، سروصورت کودک وارد نشود. الیافت استفاده شده در بافت فرش باید به‌گونه‌ای باشد تا در اثر تماس با پوست کودک حساسیتی ایجاد نکند. حساسیت ممکن است موجب سرخی، خارش و اگزما پوستی شود.

 

 

فرش مناسب نوزادی

 

 

 فرش کودک نوپا

حالا چند ماهی است که از تولد کودک شما سپری شده است و شما به دنبال انتخاب بهترین فرش برای اتاق کودک خود هستید. در این دوره نیز جنس فرش اتاق کودک و الیافت فرش بسیار مهم است. در این سن کودک به دنبال بازی و فعالیت است و می‌تواند رنگ را تشخیص دهد و با آن ارتباط برقرار کند؛ بنابراین بهترین انتخاب فرشی است که دارای طرح و رنگ شاد و عروسکی باشد. عکس حیوانات و یا ماشین و شخصیت‌های کارتونی بر روی فرش بسیار مناسب است.

فرش کودک خردسال

فرش کودک دوران خردسالی با دوره‌های قبلی کمی تفاوت پیدا کرده است. در این دوره کودک شما کمی بزرگ‌تر شده است و کاملاً می‌تواند راه برود و حرف بزند. برای انتخاب فرش اتاق کودک در این سن می‌توانید از نظرات خود کودک استفاده کنید. برای اینکه بفهمید چه فرشی برای اتاق کودک مناسب تر است، می‌توانید از  کودک دلبندتان سؤال کنید. در این سن کودک حق تصمیم‌گیری دارد و از علایق خود کاملاً آگاه است. معمولاً در این سن بچه‌ها علاقه خاصی به یک شخصیت کارتونی دارند که در مورد جنسیت پسر و دختر تفاوت‌های است. پسرها بیشتر علاقه به ماشین و یا حیوانات دارند؛ اما دخترها به شخصیت‌های کارتونی دخترانه علاقه دارند. تمامی این طرح‌ها را می‌توان در بازار به‌راحتی پیدا کرد و آن را خرید.

 

ویژگی فرش اتاق کودک

طرح مناسب: وقتی پدر و مادر صاحب فرزند می‌شوند ذوق زیادی برای خرید سیسمونی دارند. این افراد سعی می‌کنند تمام لوازم موردنیاز کودک را زیبا و باسلیقه انتخاب کنند. ایجاد هارمونی بین لوازم سیسمونی اتاق کودک و فرش می‌تواند در زیبایی هر چه بیشتر اتاق تأثیر زیادی داشته باشد. قبل انتخاب فرش اتاق کودک باید بدانند، فرش اتاق کودک چه ویژگی هایی باید داشته باشد و بعد بابت آن هزینه کنند. زیرا فرش یک کالای گران‌قیمت است و امکان تعویض آن برای همگان مهیا نیست. باید توجه شود، فرش اتاق کودک تنها یک فرش نیست بلکه می‌تواند وسیله بازی باشد. انتخاب یک طرح کاربردی مانند حرف الفبا و یا اعداد همچنین نقشه می‌تواند باعث خلاقیت و استعداد هوشی کودک شود.

سایز مناسب: مورد بعدی که در انتخاب فرش نوزادی کودک یا هر سن کودک باید به آن توجه کرد سایز فرش است. همان‌طور که می‌دانید اتاق‌خواب کودک دارای سرویس کامل چوبی و پر از اسباب‌بازی و اجسام سنگین است. قرارگرفتن این اجسام روی فرش باعث خراب‌شدن فرش می‌شود. از طرفی فرش کودک نسبت به فرش‌های دیگر زودتر کثیف می‌شود بنابراین نمی‌توان هر موقع که لازم بود آن را جمع کرد و شست. پس پیشنهاد ما این است که تمام اتاق را موکت کرده و از یک فرش کوچک وسط اتاق استفاده کنید. انتخاب سایز مناسب برای اتاق کودک می‌تواند زیبایی اتاق را بیشتر کند. در هنگام خرید فرش ابعاد اتاق را در نظر  بگیرید و جای تخت، کمد، ویترین و میز تحریر را محاسبه کنید و بعد اندازه نهایی را انتخاب کنید.

 

 

ویژگی فرش اتاق کودک

 

 

شکل مناسب: یک مورد بسیار مهم و قابل‌توجه شکل فرش است. امروزه شما فرش را در شکل هندسی متفاوتی در بازار می‌بینید که هرکدام زیبایی و ویژگی خود را دارند و خانواده‌ها باتوجه‌به سلیقه و موقعیت خود آن را انتخاب و خریداری می‌کنند. با پیشرفت‌های که در صنعت فرش به وجود آمده است و دستگاه‌های پیشرفته‌ای که وارد بازار شده است ایجاد هر شکل هندسی روی فرش برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر شده است. درگذشته فرش به شکل سنتی و مربع یا مستطیل بود؛ اما امروز فراتر رفته است و فرش به شکل گرد و فانتزی (شکل حیوانات یا ماشین) طراحی شده است. البته فرش مربع و مستطیل هنوز طرفداران بیشتری دارد؛ زیرا فضای بیشتری را پوشش می‌دهد؛ ولی فرش شکل دار و گرد فضای خالی زیادی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین باتوجه‌به فضای اتاق می‌توانید از این اشکال هندسی انتخاب کنید.

رنگ مناسب: رنگ فرش اتاق‌خواب کودک می‌تواند بیشتر از هر چیز به زیبایی اتاق کمک کند. رنگ شاد باعث ایجاد روحیه در کودک می‌شود البته انتخاب درست آن مهم‌تر است؛ زیرا ناهماهنگی بین لوازم کودک و کاغذ دیواری با فرش از زیبایی اتاق می‌کاهد. شما می‌توانید خود را برای چند لحظه جای کودک قرار دهید و از دید یک کودک رنگ فرش اتاق را انتخاب کنید. آیا می‌خواهید رنگ شاد داشته باشد یا یک طرح ساده؟ چه فرشی برای اتاق کودک مناسب‌تر است؟ در جواب شما می‌توانید ابتدا رنگ فرش را انتخاب کنید و بعد از آن رنگ کاغذ دیواری، پرده و سرویس خواب را خریداری کنید با ایجاد هارمونی مناسب یک اتاق کودک شیک را خواهید داشت.

جنس مناسب: فرش اتاق کودک در واقع یک زیرانداز برای کودک است که بیشتر وقت خود را روی آن بازی می‌کند، غذا می‌خورد و روی فرش نقاشی می‌کشد؛ بنابراین فرش اتاق کودک همیشه در معرض آلودگی است. پس فرش اتاق کودک نسبت به فرش‌های دیگر بیشتر باید شسته شود. جنس فرش باید طوری باشد که الیافت آن با چند بار شستشو آسیب نبیند و کیفیت خود را از دست ندهد. این مورد که فرش کودک دارای چه مواد اولیه و دوامی است در انتخاب فرش بسیار اهمیت دارد. نرمی و لطافت و ضد حساسیت بودن نخ فرش نیز از موارد قابل‌توجه در انتخاب فرش نوزادی کودک و همچنین فرش کودک دوران خردسالی است.

 

امنیت فرش اتاق کودک

چیزی که بیشتر از هر چیز برای خانواده‌ها اهمیت دارد، امنیت جانی فرزندان دلبندشان است. امنیت فرش قبل از طرح، رنگ و جنس فرش مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً فرش اتاق کودک سبک و کوچک است و ممکن است روی سرامیک یا موزاییک سر بخورد؛ بنابراین برای جلوگیری از حادثه بد می‌توانید کل اتاق‌خواب را موکت کنید و بعد فرش را پهن کنید و یا می‌توانید از چسب‌های مخصوص که به ترمز گیر معروف هستند برای جلوگیری از لغزش فرش استفاده کنید. ترمز گیر یک چسب دوطرفه است که یک طرف به فرش و طرف دیگر به سرامیک چسبیده می‌شود و مانع از حرکت و سرخوردن فرش می‌شود. این چسب را بعد از هر بار شستشو باید تعویض کرد؛ زیرا قدرت چسبندگی آن کم می‌شود و ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

 

 

امنیت فرش اتاق کودک

 

 

سخن پایانی

همیشه افراد هنگام خرید فرش مناسب اتاق کودک دچار سردرگمی هستند و انتخاب فرش مناسب بسیار سخت است. حساسیت و وسواسی که در خرید فرش کودک ایجاد می‌شود، کاملاً منطقی است. زیرا انتخاب فرش مناسب می‌تواند باعث زیبایی اتاق و امنیت روحی و جانی کودک شود. شما می‌توانید برای انتخاب فرش کودک خود ویژگی‌های که بالا اشاره شد توجه کنید و بر اساس آن خرید کنید. انتخاب فرش اتاق کودک برای هر دوره سنی متفاوت است؛ بنابراین باتوجه‌به درنظرگرفتن سن کودک خود باید تمامی موارد ذکر شده را مورد بررسی قرار دهید و یک انتخاب هوشمندانه را داشته باشید. امروزه در بازار شما می‌توانید هر مدل، جنس و قیمت فرش کودک را در اختیار داشته باشید. دردسترس‌بودن، شرایط ویژه فروش و ارسال آن به تمام نقاط از ویژگی مهم تولید‌کنندگان فرش کودک است.