تشخیص تابلو فرش ماشینی از دستبافت | قیمت تابلو فرش دستبافت
مطالب آموزشی 1 سال پیش

راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف

تابلو فرش نوعی فرش‌هایی با ابعاد کوچک هستند که مانند تابلو قاب شده و روی دیوار نصب می‌شوند. تابلو فرش در دکوراسیون داخلی منزل جزو تزئینات مجلل و دکوراتیو است و نمادی فاخر محسوب می‌شود. انواع تابلو فرش را به دو دسته تابلو فرش ماشینی و دست بافت تقسیم بندی می‌کنند که این دو مدل دارای قیمت و کیفیت متفاوتی هستند. اگر می‌خواهید برای منزل خود تابلو فرش انتخاب کنید اما نمی‌توانید تشخیص درستی بین کیفیت تابلو فرش و قیمت آن داشته باشید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف

 

تفاوت های تابلو فرش ماشینی و دست بافت

اگرچه در نگاه اول طرح و نقش تابلو فرش برای مخاطب جذاب به نظر می‌آید اما از روی ظاهر آن نمی‌توان فرش ماشینی یا دست بافت را تشخیص داد. بنابراین برای تشخیص تابلو فرش ماشینی و دست بافت ابتدا باید با هر یک از این نمونه ها آشنا شوید.

تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش ماشینی به صورت انبوه و لا استفاده از الیاف مصنوعی توسط ماشین‌های نساجی تولید می‌شوند. الیاف مصنوعی در بافت تابلو فرش نشان دهنده پایین بودن کیفیت آن نیست زیرا انواع الیاف‌های مصنوعی از جنس نخ اکریلیک برای بافت تابلو فرش‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلو فرش ماشینی از نظر نوع نقشه تابلو به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ دسته اول تابلو فرش‌هایی هستند که نقشه آنها توسط ماشین نساجی بافته شده است و دسته دوم تابلو فرش‌هایی هستند که نقشه آنها با چاپ دیجیتال روی فرش ایجاد شده است. نمونه تابلو فرش با چاپ دیجیتال از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند و قیمت مناسب دارند، به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این تابلو فرش‌ها برای هدیه دادن یا ایجاد تنوع در دکوراسیون منزل استفاده کنند.

تابلو فرش دست بافت

تابلو فرش دست بافت معمولا با استفاده از نخ‌های ابریشم، پشم و پنبه کنف بافته می‌شوند و کاملا واضح است که قیمت بالاتری نسبت به تابلو فرش‌های ماشینی دارند. برخلاف تابلو فرش ماشینی که ظاهری کاملا یکدست و منظم دارد، در تابلو فرش‌های دستی ممکن است نامتقارن بودن نقوش را مشاهده کنید. از قسمت لبه یا کناره‌های تابلو فرش دست بافت می‌توان تار و پود فرش را به وضوح مشاهده کرد درحالی که در فرش ماشینی کناره‌های آن به طور کامل با دستگاه دور دوزی می‌شوند.

 

تابلو فرش دستبافت

 

 

قیمت تابلو فرش ماشینی و دست بافت

عوامل بسیار زیادی در قیمت تابلو فرش ماشینی و دست بافت تاثیر گذار هستند، از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت تابلو فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جنس نخ و الیاف مورد استفاده در تابلو فرش، نخستین عامل تعیین کننده قیمت تابلو فرش است. به طوری که فرش با الیاف طبیعی از جمله ابریشم دارای قیمت بالاتری نسبت به تابلو فرش با الیاف مصنوعی است.
  2. نوع بافت تابلو فرش نیز در قیمت آن تاثیر گذار سات، به طور که تابلو فرش با تراکم بالا و نظم بیشتر دارای قیمت بالاتری است.
  3. تراکم و شانه در قیمت تابلو فرش ماشینی و دست بافت موثر هستند. به عنوان مثال، تابلو فرش 1500 شانه نسبت به تابلو فرش 700 شانه قیمت بالاتری دارد.
  4. ابعاد تابلو فرش نیز تعیین کننده قیمت آن هستند. هرچه ابعاد تابلو فرش ماشینی و دست بافت بزرگتر باشد بالطبع قیمت آن نیز بالاتر است.
  5. کیفیت بافت، دقت و تراکم گره‌های فرش و یکنواختی در بافت فرش از دیگر عوامل موثر بر قیمت تابلو فرش‌ها هستند.
  6. وجود واسطه‌ها در بازار فروش فرش و انواع تابلو فرش باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار می‌شود.

اگر قصد دارید برای دکوراسیون داخلی منزل یا به عنوان هدیه تابلو فرش با کیفیت خریداری کنید، باید به تمامی موارد فوق توجه کنید؛ سپس با توجه به بودجه مورد نظر خود از طریق فروشگاه‌های معتبر محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

تاثیر تابلو فرش در دکوراسیون منزل

تابلو فرش به عنوان یک اکسسوری و وسیله تزئینی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضای داخلی منزل را از حالت یکنواختی خارج می‌کند. در انتخاب تابلو فرش برای استفاده در دکوراسیون منزل باید به یک سری نکات توجه کنید.

پیش از خرید تابلو فرش ماشینی یا دست بافت باید مشخص کنید که تابلو فرش را برای کدام قسمت از منزل می‌خواهید. اگر تابلو فرش را برای نشیمن‌گاه می‌خواهید، باید طرح طبیعت و منظره، سبد گل یا تابلو فرش‌ با طرح و رنگ گرم استفاده کنید. در صورتی که تابلو فرش را برای اتاق خواب انتخاب می‎کنید، می‌توانید از طرح‌های شاد و سرزنده یا طرح‌های فانتزی استفاده کنید. همچنین امکان سفارش تابلو فرش با طرح دلخواه وجود دارد، به عنوان مثال، سفارش عکس چهره یا عکس خانوادگی برای چاپ روی تابلو فرش ایده جذاب و جدیدی است که باعث زیباتر شدن فضای اتاق می‌شود.

 

تابلو فرش در دکوراسیون خانه

 

 

نکات مهم هنگام خرید تابلو فرش ماشینی و دست بافت

همانطور که گفتیم، نوع ماشینی یا دست بافت تابلو فرش‌ها یا شکل ظاهری آنها تعیین کننده کیفیت تابلو فرش نیست، بنابراین هنگام خرید تابلو فرش باید به موارد زیر توجه کنید.

  • ارزش هنری یک تابلو فرش قیمت آن را تعیین می‌کند، بنابراین به جزئیات تابلو فرش توجه کنید.
  • هنگام خرید تابلو فرش برجسته به کیفیت نقوش و ظرافت کار توجه نمایید. تابلو فرش ماشینی و دست بافت هنگام بافت به صورت برجسته بافته نمی‌شوند، برجستگی برخی تابلو فرش‌ها به علت پرداخت فرش پس از اتمام بافت می‌باشد. بنابراین کارینگ کار یا پرداخت‌گر پس از پایان بافت تابلو فرش عملیانی روی آن انجام می‌دهد که باعث برجستگی نقوش فرش شده و قیمت آن را چندین برابر افزایش می‌دهد.
  • اطلاعات تابلو فرش‌ها چه دست بافت و چه به صورت ماشینی، به وسیله‌ یک برچسب در پشت فرش درج شده است. بنابراین هنگام خرید تابلو فرش ماشینی و دست بافت به شناسنامه فرش توجه کنید.
  • برای تشخیص منظم بودن گره‌های فرش به پشت فرش توجه کنید. تابلو فرش با کیفیت باید اندازه گره‌ها و فواصل آنها از یکدیگر به یک اندازه باشد. در واقع برای تشخیص یکنواختی در تابلو فرش و متقارن بودن آن باید به پشت تابلو نگاه کنید.
  • هنگام خرید تابلو فرش به متراژ منزل نیز توجه کنید. به عنوان مثال، طرح‌های شلوغ با نقوش زیاد و رنگارنگ برای خانه‌های کوچک مناسب نیستند و باعث تشویش در فضای داخلی منزل می‌شود.
  • تابلو فرش را بدون قاب بررسی کنید، زیرا بسیاری از عیب و ایرادهای بافت فرش یا عدم تقارن نقش‌های آن در قاب مشخص نیستند.
  • پیش از خرید تابلو فرش با ویژگی‌های تابلو فرش ماشینی و دست بافت به طور کامل آشنا شوید و با اطلاعات کافی در این مورد برای خرید تابلو فرش اقدام کنید.
  • هنگام خرید تابلو فرش به ریشه‌های فرش به خوبی توجه کنید. در فرش‌های دست بافت ریشه فرش در امتداد فرش است و به صورت متصل به آن می‌باشد در حالی که در تابلو فرش ماشینی ریشه فرش به صورت جداگانه با گره‌های مشخص به فرش متصل شده است.
  • برای تشخیص ابریشم اصل در تابلو فرش‌های دست بافت می‌توانید یکی از گره‌های ابریشم را درآورده و بسوزانید، اگر بوی حاصل از سوختن ابریشم مانند بوی سوختن مو باشد، ابریشم خالص در تابلو به کار رفته است. اگر بوی سوختن ابریشم مشابه بوی سوختن کاغذ باشد، از الیاف مصنوعی در تابلو فرش استفاده شده است.
  • برای این که تابلو فرش مجلل‌تر بنظر بیاید، از قاب‌های پهن و پر نقش برای آن استفاده کنید.
  • برای خرید تابلو فرش به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و تابلو فرش‌های ماشینی را تا حد امکان از کارخانه‌های تولیدی و بدون واسطه تهیه نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دست بافت و راه‌های تشخیص آن دو پرداختیم. برای خرید تابلو فرش به عنوان یک وسیله تزئینی، مجلل و شیک در منزل باید به نکات ذکر شده در مقاله توجه کنید. برای انتخاب تابلو فرش مناسب و با کیفیت باید فضای داخلی و دکوراسیون منزل نیز توجه کنید تا بتوانید متناسب با فضا یک اکسسوری زیبا انتخاب کنید. همچنین برای اطمینان از کیفیت و قیمت تابلو فرش‌های ماشینی و دست بافت، باید به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های معتبر فروش تابلو فرش ماشینی در بازار و با وب‌سایت‌های فروش تابلو فرش مراجعه کنید.